maanantai 27. lokakuuta 2014

vko 44

Maanantaina alkoi taas arkinen aherrus. Kun oltiin kuultu syyslomakuulumiset aloitimme äidinkielen tunnilla uuden kappaleen, jossa oli Jylhäkosken Sanomien uutisia. Jatkamme huomenna lukemista. Ei tullut läksyä.Liikuntatunnilla hiki virtasi keilapelissä ja leikimme lämmittelyksi vanhaa tuttua leikkiä viimeinen pari uunista ulos. Päivän päätti Marjan tunti, jolloin oppilaat valmistivat odotetut haamupurkit.

Tiistaina äidinkielen ryhmätunnilla tankattiin vielä lauseen muodostumista ja teimme harjoitusmonisteen. Ison kirjaimen, pilkun tai pisteen paikka meinaa vain unohtua. Tänään alkukartoitus kertoi, että harjoitus on tehonnut ja oikeinkirjoitus alkaa sujua. Ympäristötiedon tunnilla tutkittiin suomen karttaa ja ilmansuuntia, josta jatkamme seuraavan kerran. Yhteisellä äidinkielen tunnilla luimme Jylhäkosken Sanomia (s. 44-45) ja se tuli lukuläksyksi. Lisäksi tehtäväkirjasta teimme kappaleeseen kuuluvan tehtävän s. 49.

Aurinkoinen keskiviikko alkoi ryhmätyöllä ja pulpetitkin olivat vaihtaneet paikkaa neljän hengen ryhmiksi.Oppilaskunta on antanut tehtäväksi jokaisella luokalla pohtia mitkä kolme asiaa koulussa on hyvin. Ja vastauksia tuli mm : "se että meitä ei kiusata", "on työrauha" "ruokailu" . Toinen kysymys liittyi kehittämiseen: mitä koulussa voisi parantaa ja kehittää? Vastauksiissa ilmeni: "tytöt leikkisi poikien kanssa""välitunteja voisi pidentää", "isompi kiipeilyteline" "työrauhaa voisi parantaa". Kolmanneksi täytyi miettiä miten parantaminen/kehittäminen voitaisiin toteuttaa. Ja ehdottomasti paras vastaus oli "Työrauhaan liittyen: kaikki voisivat ajatella tekemistää." Olipa hienoja vastauksia.
Liikuntatunneilla aloitimme koripallon alkeet ja pomputtelimme ja heittelimme koreja. Alkulämmitykseksi oli "pyllypolttosta" ja se taisi olla ihan uusi laji. Uskonto tunnilla mietimme sukulaisuuksia ja mitä eno, täti, setä esim. tarkoittaa. Lopuksi teimme monisteen, jossa kyseltiin oppilaan kokemuksia koulusta eli esim. kuinka kokee koulunkäynnin, onko kavereita, onko kiusattu, tunnenko itseni yksinäiseksi jne. Tuloksia katsellaan sitten kun kaikki kerkeävät täyttämään monisteen. Läksyä ei tullut.

Torstaina aamu alkoi lukemisella. Luettin Kuninkaantytär Sarasteesta tarina. Matematiikassa päästiin jo viiden kertotauluun. Ja kolme oppilasta pääsi tietokoneelle tekemään samoja tehtäviä. Käsityössä teimme salaisia puuhia, josta ope ei kirjoita mitään. Ympäristötiedon tunnilla jatkettiin kartan lukua ja tutustuttiin naapurivaltioihin. Päivän päätti musiikkitunti.

Ope oli niin vielä eilen syyslomatunnelmissa, ettei muistanut laittaa matematiikan ja äidinkielen läksyä wilmaan saatikka blogiin, mutta kaikki ihanat ja vastuulliset oppilaat olivat tehneet kotiläksyt normaaliin tapaan. Perjantai on koko viikon lyhin päivä. Aamuvirkuilla eli aamuryhmällä päivä alkoi salaisilla käsityöjutuilla. Ja suositulla matematiikan tunnilla taas kome pääsi tekemään verkkotehtäviä. Äidinkielentunnilla kipaistiin kirjastossa ja lainattiin uusia pulpettikirjoja.

Viikko kaikenkaikkiaan oli yleisesti levoton, mutta tästä alkaa taas arkiaherrus ja ensviikolla ollaankin jo totuttu tuttuun koulunkäyntiin.Hyvää viikonloppua!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti